De foute ober (column Bert Salden)

“Helaas is de kassa defect. U kunt alleen contant betalen. Ik heb  het snel uitgerekend. Het totaalbedrag is € 649,00.” De ober ontvangt het bedrag + fooi en steekt het achteloos in zijn binnenzak. Een aardige som voor vijf diners. We controleerden thuis de nota aan de hand van de menukaart en concludeerden dat we ruim € 200,00 te veel hadden betaald. En we waren niet de enigen. Een andere gast moest € 50,00 contant nabetalen omdat een fles wijn vergeten was. En dat terwijl er geen enkele wijn van dat bedrag op de wijnkaart stond. Dezelfde ober vroeg overigens ook vijf euro contant  voor het fileren van een zeetong. En hij bewaarde de fooienpot van het hele personeel thuis om te voorkomen dat deze gestolen werd. Hoogtepunt?  Een andere restauranteigenaar die kennelijk nog geld van deze ober te goed had en deze in een vol restaurant van de collega een stevige manuele afstraffing gaf.

De ober, met een mooie lijst aan onware referenties, is inmiddels ontslagen. De te veel geïnde bedragen zijn niet gerestitueerd. De ober werkte als zelfstandige, met voorschotten. De nota zou later volgen, maar kwam nooit, waardoor hij in feite “zwart” werkte. Nee, de nota kwam nooit, wel de hygiënekeuringsdienst van de overheid, na een tip van de ober.

Een spannend verhaal? Helaas 100% waarheid. Triest in deze tijd van personeelsschaarste. De ober zal vast ergens anders aan de slag zijn. We noemen zijn naam hier niet, maar twijfelt u over een recent aangenomen medewerker, dan kunt u contact opnemen met ons.

En deed de kassa het echt niet? Helaas, die was met de inboedel overgenomen van de vorige eigenaar. Maar die was gemakkelijker te vervangen dan een personeelslid.

Bert Salden
hoofdredacteur