Wijnglazen
Er gaan weer boeiende verhalen rond over de gastronomie. Zo zouden er nieuwe glazen in omloop zijn die optisch groter zijn, maar minder volume hebben. Datzelfde wordt ook verteld over bierglazen, soms.
Het doet me denken aan de tijd dat wijnleveranciers glazen cadeau gaven aan de horeca. Glazen met opdruk van de sponsor en een lijntje dat aangaf tot waar de wijn geschonken zou moeten worden. De sponsor/wijnleverancier zette dat streepje natuurlijk zo hoog mogelijk, opdat de gast met een “streep in” naar huis toe zou gaan.
Het was in de tijd dat het restaurant nog een flinke marge kon zetten op een mooie fles. Anno nu grijpt iedereen meteen naar de telefoon om de waarde van het geschonken genot te verifiëren bij Vivino en aanverwanten.
De restauranthouder van vandaag moet zijn wijn vooral slim inkopen, onderhandelen met leveranciers om samen te komen tot een mooi wijnarrangement bij een lunch en diner. Gelukkig lukt dat, zo merken wij, vaak prima. Dat is een compliment voor de ondernemer die vandaag bij alle inkoop op zijn hoede moet zijn, wil een middag of avond genieten nog betaalbaar zijn.
Ook een trendy fenomeen: het Bob-arrangement. Niet altijd voor de helft van de prijs van een normaal arrangement: het aantal handelingen en gebruikte wijnglazen blijft immers gelijk. En… vraag niet om bijschenken, u koos immers zelf voor de aangepaste hoeveelheden.
En wat betreft die optisch grote glazen met minder inhoud? Wij hebben ze nergens ontdekt en een landelijk dagblad dat een tiental terrassen in den lande bezocht evenmin. Ze maten het aantal centiliters dat in een glas werd geschonken, dat was overal boven de 150 centiliter, waarmee de nog regelmatig gehoorde norm van zes glazen uit een fles teniet wordt gedaan. En dat geeft toch weer het nodige vertrouwen in de gulle horeca!
Bert Salden
hoofdredacteur
