Klare wijn

 

Een Vlaamse collega bestelde in een gerenommeerd restaurant een glas op de menukaart warm aanbevolen Chablis. Hij ontving het glas aan tafel, zonder de fles te hebben gezien. Hij proefde iets bijzonders en wilde graag de fles zien. Dat gebeurde en het etiket klopte. “Het was duidelijk dat de fles al langer open had gestaan. Bovendien had ik gezien dat mijn glas verder werd aangevuld vanuit een andere fles. Dat bleek een restant te zijn van een heel andere, veel goedkopere wijn.”

Jaren geleden voerden De Limburger en een groep Limburgse restaurants een actie met een Limburgse wijnmaker. Bij bestelling van een specifiek menu werd als aperitief een glas Limburgse wijn van deze maker geschonken.  De actie bleek een groot succes voor iedereen, behalve voor de wijnmaker. “Ik weet niet hoe ze aan mijn wijn komen. Er heeft hier maar één restaurant besteld, wel een behoorlijke hoeveelheid.” De wijn bleek vrijwel overal in het glas te worden uitgeserveerd en de fles werd, ook na herhaaldelijk verzoek, niet getoond.

Natuurlijk is het vervelend dat gasten tegenwoordig elke fles (kunnen) scannen en zo snel de inkoopprijs kunnen achterhalen. Dat mag geen reden zijn om de fles niet te tonen. Maak er een uitdaging van om mooie wijnen te serveren tegen een reële marge. De gast van vandaag kent de wijnwereld en zal eerder terugkeren bij een goed advies en een mooi glas. Dat geldt zeker ook bij huiswijnen en wijnarrangementen. Bij dat laatste komen we steeds vaker (halve) glazen tegen die worden uitgeserveerd voor een prijs die ver boven de inkoopprijs van een hele fles ligt.

Bert Salden